23948sdkhjf

Fuldkorn hitter hos travle danskere

600.000 danskere har for travlt til at tilberede morgenmaden selv derfor dropper de morgenmaden hjemme og køber den med på vejen.
Den 24. oktober afholder Fuldkornspartnerskabet ’National Fuldkornsdag’, og i den anledning har Q8 lavet en undersøgelse om danskernes morgenmadsvaner.

Undersøgelsen viser, at 14 procent af danskerne dropper morgenmaden derhjemme, fordi de har for travlt til at tilberede morgenmaden selv.

I stedet spiser de dagens første måltid i bilen, i bussen eller på arbejdet – og helst brød med fuldkorn i, som de køber med på vejen.

Manglende tid om morgenen får danskerne til at droppe morgenmaden i de hjemlige omgivelser. 14 procent af danskerne spiser morgenmaden ’on the go’ – i bilen eller i bussen - eller når de kommer frem på deres arbejdsplads eller uddannelsessted. Det viser en ny undersøgelse fra Q8, der er foretaget af YouGov .

Hos Q8, der har 114 servicestationer, der sælger bakeoff over hele landet, mærker man i høj grad i høj grad, at danskerne køber morgenmad med på vejen.

- Morgenen er vores mest travle tidspunkt. Rigtig mange lægger vejen forbi vores stationer for at købe morgenmad ’to go’. De har ganske enkelt ikke tid til at spise noget derhjemme. Mange ha travlt med at få familien ud af døren og når derfor ikke selv at spise. I stedet lægger de vejen forbi os og køber en kaffe og morgenmad, som de tager med. Det kan de gøre uden at stresse, udtaler Jan Hjorth Kristensen, der er team- og konceptmanager hos Q8.

I Q8s butikker overalt i landet er det især i mellem kl. 06 og 11, at det er tryk på morgenmadsekspeditionerne. I den periode sælges 60 procent af dagens friskbagte brød – ofte i form af smurte rundstykker.

Fuldkorn til morgenmad hitter
Når danskerne tager morgenmaden med på vejen, falder valget oftest på fuldkornsprodukter. Q8s undersøgelse viser, at 36 procent helst vælger friskbagt brød eller boller med fuldkorn. Danskernes hang til fuldkorn bekræftes af Q8, der har oplevet en stor stigning i efterspørgslen på ’grovere’ morgenmadsprodukter.

- Vi undersøger jævnligt kundernes vaner, og hvad de gerne vil have. Gennem de sidste par år har vi satset hårdt på at kunne tilbyde et bredt udbud af friske og sundere madvarer – og ikke mindst inden for kategorien morgenbrød og kaffe. Friskbagt fuldkornsbrød og boller med fuldkorn er blevet et kæmpe hit, siger Jan Hjorth Kristensen fra Q8.

Større krav til kvaliteten af morgenmaden
Ud over den manglende tid peger Q8s Jan Hjorth Kristensen også på en anden årsag til, at danskerne vælger at spise morgenmaden ’on the go’.

- Kvaliteten af morgenmaden ’on the go’ er blevet markant højere og udbuddet meget bredere. Danskerne vil ikke gå på kompromis med kvaliteten eller deres sunde livsstil, fordi de spiser morgenmad ude.

- Vi vil gerne gå endnu videre med andre, specialudviklede morgenmadsprodukter. Vi ved, at der er et stort potentiale for hurtig, frisk og sund morgenmad, og vi arbejder hele tiden på at kunne tilbyde danskerne på farten den bedste start på dagen med et bredt udvalg af morgenmadsprodukter, siger Jan Hjorth Kristensen fra Q8.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111